I den senaste uppsättningen läroplaner för både de obligatoriska skolformerna och förskoleklassen (Lpo94) samt de frivilliga skolformerna (Lpf94) finns en gemensam inledande del där skolans värdegrund och uppgifter stipuleras. Även i läroplanen för förskolan från 1998 (Lpfö98) finns en sådan del representerad om än med vissa ändringar i innehåll och upplägg.
Läroplanerna hänvisar först till skollagen och fastställer att demokratin är det fundament som skolans verksamhet ska utgå ifrån. Detta konkretiseras sedan i olika värden som det innebär:
”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.” (Lpf94, s. 3)
Samtidigt som det sedan hänvisas till kristen etik och västerländsk humanism som ursprung till dessa, samt vikten av att eleverna har insikt om det egna kulturarvet, betonas att skolan skall främja en öppenhet mot, och förståelse av olika livsvillkor och uppfattningar samt förorda värdet av en kulturell mångfald. Den enskilda eleven bör främjas att skapa en identitet som innefattar både svenska, nordiska, europeiska och globala aspekter. Överhuvudtaget är förståelse för andra en röd tråd i värdegrundsavsnittet av läroplanen och skolan har som uppgift att motverka alla former av diskriminering. Skolan skall främja att olika uppfattningar får utrymme i dess verksamhet men också att de grundläggande värdena alltid skall hävdas vilket innebär att skolan aktivt skall ta avstånd från värden som går emot dessa. Skolan ska inte bara undervisa om demokratins olika värden utan också på ett praktiskt plan använda demokratiska arbetsformer i undervisningen (Lpf94, s. 3-4).
Läroplanerna hänvisar först till skollagen och fastställer att demokratin är det fundament som skolans verksamhet ska utgå ifrån. Detta konkretiseras sedan i olika värden som det innebär:
”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.” (Lpf94, s. 3)
Samtidigt som det sedan hänvisas till kristen etik och västerländsk humanism som ursprung till dessa, samt vikten av att eleverna har insikt om det egna kulturarvet, betonas att skolan skall främja en öppenhet mot, och förståelse av olika livsvillkor och uppfattningar samt förorda värdet av en kulturell mångfald. Den enskilda eleven bör främjas att skapa en identitet som innefattar både svenska, nordiska, europeiska och globala aspekter. Överhuvudtaget är förståelse för andra en röd tråd i värdegrundsavsnittet av läroplanen och skolan har som uppgift att motverka alla former av diskriminering. Skolan skall främja att olika uppfattningar får utrymme i dess verksamhet men också att de grundläggande värdena alltid skall hävdas vilket innebär att skolan aktivt skall ta avstånd från värden som går emot dessa. Skolan ska inte bara undervisa om demokratins olika värden utan också på ett praktiskt plan använda demokratiska arbetsformer i undervisningen (Lpf94, s. 3-4).
Johan Henriksson & Per-Olov Jönsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar